Hoe maak je de website van jullie recreatiebedrijf toegankelijk voor iedereen?

Hoe gastvrij is jullie website voor mensen met een beperking? Accessibility deed in samenspel met Toegankelijke Recreatie een uitgebreid gebruikersonderzoek naar de websites van bedrijven uit de vrijetijdsbranche. Op 20 januari 2022 deelt Accessibility de bevindingen tijdens een gratis webinar. Samen met praktische tips om je website gastvrij te maken voor iedereen.

Een dagje uit begint vaak al online met een bezoek aan de website. Zeker voor mensen met een beperking is online informatie inwinnen essentieel. Er zijn tenslotte veel zaken waar zij rekening mee moeten houden, zoals: is de locatie voor mij toegankelijk? Hoe kom ik er? Zijn er veel trappen binnen en waar zijn de toiletten? Zijn er voorzieningen waardoor ik eenzelfde soort beleving heb als iedereen?

 

Ontoegankelijke websites zijn een gemiste kans

Helaas levert de zoektocht naar informatie geregeld frustraties op. Lang niet alle websites zijn goed toegankelijk. Daarbij gaat toegankelijkheid erom dat de website te bedienen is en gebruiksvriendelijk is, maar ook of de informatie goed te vinden is. ‘Is een website niet goed toegankelijk dan houdt het eigenlijk al op voordat iemand de deur uit is’, vertelt projectleider Anouk Butterlin. ‘Jammer voor de bezoeker en voor de organisatie, want de locatie zelf is misschien wel goed toegankelijk.’

 

Gebruikersonderzoek eindgebruikers met een beperking

Met een team van 14 ervaringsdeskundigen heeft Accessibility telkens met 5 ervaringsdeskundigen de websites onderzocht. Dit deden ze van belangrijke spelers uit de vrijetijdssector: attractieparken, verblijfsrecreatie, dierenparken, theaters, musea, concertzalen en bioscopen. Bijzonder aan het onderzoek is de diversiteit aan ervaringsdeskundigen en dat zij fervente bezoekers zijn van de locaties die zij online bezoeken. Er doen bezoekers mee met een visuele, cognitieve, fysieke beperking of een combinatie daarvan. Tijdens het bekijken van de websites geven ze aan waar ze technisch tegenaan lopen, maar ook hoe zij de websites beleven. Hoe welkom voelen ze zich?

 

Naduah is 23 jaar en afhankelijk van een rolstoel:

‘Ik moet eigenlijk altijd bellen om een plek te reserveren. En dat terwijl de rolstoelplekken vaak vaste plekken zijn. Als je wél online kunt boeken is het twijfelachtig of mijn man (zonder rolstoel) naast mij een plek heeft omdat je apart kaartjes moet kopen, dus moet ik toch weer bellen.’

 

Eva is 39 jaar en heeft een beperking op het autistisch spectrum:

‘Ik wil graag weten wat ik kan verwachten. Foto’s en video’s helpen hierbij. Weten op welke dagen of tijden het rustig is, is voor mij ook heel fijn, maar die informatie is zelden terug te vinden.’

 

Chris is 28 jaar en volledig blind:

‘Gewoonweg online een kaartje kunnen kopen is voor mij al winst. Dat is mij slechts een enkele keer gelukt in dit onderzoek. Meestal blijf ik halverwege het aankoopproces steken omdat ik niet verder kom, bijvoorbeeld omdat het niet duidelijk is wat er ingevuld moet worden of dat de knop om verder te gaan niet vindbaar is.’

 

Narita is 23 jaar en onder andere zeer prikkelgevoelig:

‘Blij verrast was ik toen ik op de pagina van toegankelijkheid ook informatie tegenkwam over prikkelarme voorstellingen. Jammer wel, dat het maar om één voorstelling ging.’

 

Veelbelovende reacties

Diverse organisaties waarvan de website is onderzocht krijgen in een een-op-eensessie een terugkoppeling van de bevindingen van de ervaringsdeskundigen. De reacties op de sessies die hebben plaatsgevonden zijn veelbelovend. Soms worden verbeteringen direct na de sessie doorgevoerd. Vaak blijkt dat er al aan mensen met een beperking wordt gedacht. Horen en zien hoe zij daadwerkelijk de website beleven geeft daarbij nieuwe inzichten.

 

Webinar ‘Hoe maak je een website toegankelijk voor iedereen?’

Ben je benieuwd welke verbeteringen en tips de ervaringsdeskundigen aandragen? Met kleine aanpassingen maak je soms al een groot verschil. Accessibility deelt de onderzoeksresultaten tijdens het gratis webinar ‘Hoe maak je een website toegankelijk voor iedereen?’ op donderdag 20 januari 2022. Je krijgt daarbij praktische tips waarmee je direct je website gastvrijer maakt voor iedereen.

 

Partners van het onderzoek

Het onderzoek Digitaal Toegankelijk Dagje Uit wordt uitgevoerd door Accessibility, onderdeel van Bartiméus en is mede mogelijk gemaakt door het Bartiméus Fonds. De community Toegankelijke Recreatie is een samenwerkingspartner van het onderzoeksproject.

 

Over Accessibility

Het onderzoek wordt uitgevoerd door Accessibility, onderdeel van Bartiméus. Accessibility zet zich in voor een digitaal, fysiek en sociaal toegankelijke samenleving. Een samenleving waarin iedereen, in het bijzonder mensen met een beperking, in staat is zelfstandig deel te nemen aan het maatschappelijk verkeer en zich optimaal kan ontplooien. De stichting ondersteunt (maatschappelijke) organisaties bij het realiseren van toegankelijkheid en draagt zo bij aan een inclusieve samenleving waarin voorzieningen zonder hulp toegankelijk en bruikbaar zijn voor iedereen. De stichting is in het bijzonder gericht op mensen met een visuele beperking.

Door |2022-03-03T22:47:26+01:0030 december 2021|
Ga naar de bovenkant