Onderzoek digitale toegankelijkheid recreatiebranche

De overheid versoepelt de coronamaatregelen. Voor de recreatiebranche komen er weer mogelijkheden om bezoekers een dagje uit te bieden. Zo’n dagje uit begint vaak online met een bezoek aan de website. Accessibility doet, in samenspel met de community Toegankelijke Recreatie, een online gebruikersonderzoek naar de digitale toegankelijkheid van de recreatiebranche. Voelen ook bezoekers met een beperking zich welkom als zij de website bezoeken? En hoe maak je een website toegankelijker voor iedereen?

Digitale toegankelijkheid is belangrijk voor mensen met een beperking. Zij lopen in het dagelijks leven al vaak tegen problemen aan. Het gaat om meer mensen dan je in eerste instantie zou denken. Er zijn in Nederland 4,5 miljoen mensen met een visuele, auditieve, verstandelijke of fysieke beperking. Organisaties in de recreatiebranche willen graag gastvrij zijn voor iedereen, ook voor mensen die een beperking hebben. Soms ontbreekt het aan bewustzijn en kennis. Met het online gebruikersonderzoek Digitaal Toegankelijk Dagje Uit geven we inzicht in de toegankelijkheid van de websites en bieden we concrete verbetertips.

Opzet van het onderzoek

Het onderzoek wordt uitgevoerd in de periode april tot en met september 2021. Een team van 10 ervaringsdeskundigen onderzoekt de digitale toegankelijkheid van 5 belangrijke spelers uit 7 sectoren binnen de vrijetijdsbranche. Op dit moment is een selectie van attractieparken en verblijfsrecreatie al onderzocht. Dierenparken, theaters, musea, concertzalen en sportevenementen volgen.

Het onderzoek wordt gefinancierd door Bartiméus Fonds. De community Toegankelijke Recreatie is een samenwerkingspartner in het project. ‘Ik ben ervan overtuigd dat iedereen plezier en ontspanning nodig heeft. Misschien juist wel des te meer mensen met een beperking. Bovendien is het voor de recreatiebranche een mooie kans om nog meer bezoekers te ontvangen en daarmee meer omzet te genereren. Immers ook deze bezoekers komen met familie en vrienden naar een dagattractie.’ zegt Karin Stiksma, kwartiermaker van de community.

Ervaringsdeskundigen met verschillende typen beperkingen

Het is een bijzonder onderzoek. Zelden wordt een gebruikersonderzoek gedaan door mensen met zo veel typen beperkingen. Tot het team met ervaringsdeskundigen behoren mensen met een visuele, auditieve, verstandelijke, fysieke beperking of een combinatie daarvan. ‘We willen deze mensen graag een gezicht geven’, vertelt projectleider Anouk Butterlin, ‘zodat de recreatieondernemer en communicatiemedewerker weten voor wie zij de website aanpassen.’

Bevindingen tot nu toe

Anouk Butterlin licht een tipje van de sluier op over de bevindingen tot nu toe. `We onderscheiden in het onderzoek drie onderdelen die belangrijk zijn voor een toegankelijke website. Allereerst moet een website voldoen aan de internationale Richtlijnen voor Toegankelijkheid van Webcontent (WCAG). Dat zijn veelal richtlijnen voor de technische toegankelijkheid van de website. Is het bijvoorbeeld mogelijk om een kaartje te kopen, ook als je niet kunt zien? Tijdens het onderzoek naar attractieparken bleek dat bij 4 van de 5 onderzochte parken niet mogelijk. Ten tweede is de vraag of de website ook gebruiksvriendelijk is. Hoe beleeft een bezoeker de website? Is informatie makkelijk te vinden? Ten derde speelt de inhoudelijke informatie mee. Mensen met een beperking zoeken specifieke informatie om hun bezoek of verblijf voor te bereiden. Het is dan bijvoorbeeld van belang om te weten of er een inloopdouche is, of dat de douche met het bad gecombineerd is.’ Veron Wormeester werkt als gebruikersonderzoeker mee en beaamt dat. ‘Het zoeken naar informatie leidt soms tot frustraties. Tijdens een van de onderzoeken riep de ervaringsdeskundige geïrriteerd: er staat wel bij dat er een dvd speler is, maar ik weet nog steeds niet of ik wel in de woning kan!’

Concrete tips voor recreatiebedrijven

Met de uitkomsten van het onderzoek helpen we recreatieondernemers om concrete verbeteringen aan de website te doen. Met soms kleine aanpassingen, kun je veel verschil maken. Een bezoeker met een verstandelijke beperking kan bijvoorbeeld baat hebben bij een voorleesfunctie op de website. De bevindingen en tips worden gedeeld met de onderzochte organisaties in een-op-een-sessies. Voor deelnemers van de community Toegankelijke Recreatie is deze toelichting kosteloos.

Branchebreed webinar in het najaar

In het najaar volgt er een branchebreed webinar waarin de belangrijkste tips gedeeld worden. Een unieke mogelijkheid om in korte tijd praktische kennis te vergaren over een toegankelijke website. Het is gratis bij te wonen door organisaties uit de recreatiebranche. Wil je hiervoor een uitnodiging ontvangen? Mail dan naar Anouk Butterlin (abutterlin@accessibility.nl).

Ben je benieuwd hoe toegankelijk de website van jouw organisatie is? De komende maanden onderzoeken we websites van dierenparken, theaters, musea, concertzalen en sportevenementen. Mail naar Karin Stiksma (karin@jointprojects.nl) om te overleggen of er nog een plekje vrij is.

Door |2021-06-07T09:23:14+02:004 juni 2021|

Geef een reactie

Ga naar de bovenkant